فواید تای‌چی، پیلاتس و یوگا برای سلامتیundefined

فواید تای‌چی، پیلاتس و یوگا برای سلامتی

توسط : alif
تای‌چی، پیلاتِس و یوگا سه فعالیت سبک و سودمند به شمار می‌آیند که تمرکز آنها بیشتر روی حفظ تعادل بدن و افزایش قدرت عضلات مرکزی بدن (تنه) قرار دارد.

 

به طور کلی، مزیت بزرگ این حرکات ورزشی در این است که تقریبا همه افراد می‌توانند آنها را انجام دهند و سن یا قدرت بدنی محدودیتی برای اجرای این حرکات ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر، همه افراد با هر سن و هر شرایط بدنی می‌توانند از فواید این ورزش‌ها برای سلامت روان و بدن بهره‌مند شوند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در نزدیکی محل سکونت خود به دنبال کلاس های تای‌چی، یوگا و پیلاتس باشیم، در آنها ثبت نام کنیم و بدین ترتیب با انجام مرتب این حرکات سلامت جسم و روح خود را ارتقا بخشیم.

یکی از دلایلی که باعث شده این سه ورزش طرفداران زیادی در بین مردم داشته باشند، این است که افزایش قدرت عضلات و تمرینات تعادلی هر دو باعث کاهش احتمال زمین خوردن در افراد می‌شود. از سوی دیگر کسانی که این ورزش ها را انجام می دهند معتقدند علائم بیماری‌های آنها بسیار کم شده یا راحت تر کنترل می‌شود. جالب است بدانیم بسیاری از حرکات این سه ورزش به گونه‌ای است که افراد معلول و کم‌توان مانند افرادی که روی ویلچر (صندلی چرخدار) هستند با اندکی تغییر می‌توانند آنها را اجرا نمایند.

تای‌چی چیست؟

 

تایچی چیست

تای‌چی مخفف نام کامل تای‌چی چوان است که در اصل، یکی از هنرهای رزمی چین به شمار می‌رود. امروزه از این ورزش به عنوان یک فعالیت سبک و مفید برای سلامتی در بیشتر کشورهای جهان استفاده می‌شود.

تای‌چی انواع گوناگونی دارد که سرعت و وضعیت قرارگیری بدن در آنها متفاوت است. اگر ما در دو یا چند کلاس تای‌چی شرکت کنیم متوجه خواهیم شد که هر مربی سبک خاص خود را دارد و حرکات را به گونه‌ای خاص خود آموزش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است از مربی بپرسیم که آیا سبک حرکات وی برای ما و محدودیت‌های ما مناسب است و برای ما ضرر ندارد.

فواید تای‌چی برای سلامتی

  1. پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که تای‌چی برای سلامتی ما فواید زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:
  2. ·         کاهش استرس، اضطراب و افسردگی
  3. ·         بهبود خُلق و خو
  4. ·         تقویت توان انجام حرکات هوازی و تحرک شدید
  5. ·         افزایش انرژی و استقامت افراد برای تحرک طولانی
  6. ·         بهبود انعطاف پذیری، حفظ تعادل و سرعت حرکات
  7. ·         تقویت قدرت عضلات

پیلاتِس چیست؟

 

فواید پیلاتس

پیلاتس به گروهی از حرکات ورزشی گفته می‌شود که در اوایل قرن بیستم میلادی توسط ژوزف پیلاتس برای افزایش قدرت عضلات بدن ابداع شد. ژوزف پیلاتس در ابتدا برای این حرکات ورزشی، نام «کنترلوژی» را برگزیده بود.

تاکید این حرکات بیشتر روی آمادگی جسمانی و به صورت کلی روی سلامت است. پیلاتس هم مانند یوگا به فضایی کم نیاز دارد و روی یک زیرانداز(مَت) قابل اجراست. بسیاری از حرکات این ورزش به وسایل نگهدارنده یا قدرتی نیاز دارد، اگرچه حرکات به گونه‌ای است که بدون وسیله هم امکان انجام آن وجود دارد.

حرکات پیلاتس به طور معمول حرکاتی سبک هستند که با هدف افزایش قدرت عضلات، افزایش انعطاف پذیری و بهبود وضعیت قرارگیری بدن در حالات مختلف طراحی شده‌اند. این حرکات بیشتر روی عضلات تنه تمرکز دارند. انجام دقیق و آرام این حرکات همراه با کنترل روی تنفس، فواید این حرکات برای سلامتی را افزایش می‌دهد. پیلاتس ورزشی است که عضلات همه بدن را در برمی‌گیرد و به ما کمک می‌کند فعالیت‌های روزمره را بهتر و آسان‌تر به انجام برسانیم.

به طور معمول هر نوبت تمرین پیلاتس بین 45 تا 60 دقیقه زمان می‌برد.

فواید پیلاتس برای تندرستی

اگرچه پژوهش علمی درباره فواید پیلاتس کمتر انجام شده است اما همه متخصصین معتقدند این ورزش بی‌خطر بوده وبه طور کلی برای تندرستی ما مفید است.

پزشکان بر این باور هستند انجام تمرینات پیلاتس به طور منظم با فواید زیر همراه است:

  1. ·         بهبود وضعیت قرارگیری بدن هنگام ایستادن و نشستن
  2. ·         افزایش قدرت عضلات و تقویت حفظ تعادل
  3. ·         افزایش انعطاف پذیری و حرکات بهتر مفاصل
  4. ·         کاهش استرس و فشار روانی

انجام حرکات پیلاتس با اتکا به وسایلی که از کمر محافظت می‌کنند حتی ممکن است کمردرد را تا حدودی کاهش دهد.

جالب است بدانیم انجام پیلاتس برای ورزشکاران حرفه‌ای هم توصیه می‌شود. به نظر می‌رسد پیلاتس در ورزشکاران حرفه‌ای باعث بهبود حفظ تعادل شده و مصدومیت حین انجام مسابقات ورزشی را کاهش می‌دهد.

یوگا چیست؟

 

یوگا چیست

یوگا مجموعه‌ای از تمرینات برای سلامت بدن و روان است که بیش از 5000 سال قدمت دارد و از هند آغاز شده است. حرکات یوگا بیشتر بر قرار گرفتن و ثابت ماندن در یک وضعیت خاص استوار است. یوگا نه تنها استقامت عضلات و انعطاف‌پذیری مفاصل را تقویت می نماید بلکه با تمرکز ویژه روی تنفس، فواید جسمی و روحی این حرکات را چندین برابر افزایش می‌دهد.

یوگا با تمرکز روی تقویت عضلات پایین بدن مانند پا، قوزک پا، زانو و لگن، باعث بهبود حفظ تعادل می شود.

یوگا انواع متعدد دارد. پر طرفدارترین انواع یوگا که در بسیاری از کشورهای جهان توسط مربیان پرشمار آموزش داده می‌شود عبارتند از:

  1. ·         یوگای اشتانگا
  2. ·         یوگای آیینگِر
  3. ·         یوگای سیوانندا

برخی از انواع یوگا دارای حرکات شدیدتر نسبت به انواع دیگر هستند. در هر یک از این روش‌ها تاکید تمرینات بر نکته خاصی متمرکز است: در برخی بیشتر تمرکز روی حفظ تعادل است و در بعضی از آنها بیشتر روی تنفس. نمی‌توان گفت کدام نوع یوگا از دیگری بهتر است. بهترین کار این است کلاس یوگایی را پیدا کنیم که با توانایی های بدن ما تناسب دارد.

فواید یوگا برای سلامتی

درباره یوگا پژوهش‌های علمی زیادی انجام شده است. این پژوهش‌ها فواید یوگا در کنترل و درمان بیماری‌های جسمی زیر را نشان داده است:

  1. ·         کنترل فشار خون بالا
  2. ·         کاهش پیشروی بیماری های قلبی
  3. ·         کاهش شدت انواع دردهای واضح و مبهم مانند دردهای آرتروز و کمر درد

همچنین یوگا می تواند در کنار درمان های تخصصی به کاهش برخی از مشکلات ذهنی و روانی هم کمک نماید. برخی از اختلالات روان که با یوگا بهبود می‌یابند عبارتند از:

  1. ·         اختلال افسردگی
  2. ·         انواع اختلالات اضطرابی مانند اختلال اضطرابی فراگیر، اختلال پنیک و اختلال وسواس فکری و رفتاری
  3. ·         کاهش سطح استرس به طور کلی که باعث تسهیل درمان بیماری‌های جسمی هم می‌شود

چگونه تای‌چی، پیلاتس و یوگا را شروع کنیم؟

امروزه اپلیکیشن‌ها و ویدیوهای زیادی وجود دارد که می‌توان با کمک آنها حرکات یوگا و تای‌چی را تمرین کرد اما توصیه می‌کنیم در ابتدا زیر نظر یک مربی این ورزش‌ها را آغاز کنیم. مربی می‌تواند خطاهای احتمالی در حرکات را ببیند و از میزان کشش لازم در عضلات مطمئن شود؛ بدین ترتیب با کاهش احتمال آسیب به عضلات، از حداکثر فواید این ورزش‌ها بهره‌مند می‌شویم.

با توجه به نیاز پیلاتس به برخی وسایل و تجهیزات بهتر است آن را در یک باشگاه و زیر نظر مربی انجام دهیم.

نظرات :